Sandy Defauw van Pure Value heeft vorige week samen met zijn twee mede-oprichters Geert Marivoet en Bram van Schijndel de GREENER PACKAGING AWARD gewonnen.

Deze 3 milieubewuste ondernemers hebben zich over de vraag gebogen hoe zij de verspilling van materiaal dat gebruikt wordt in de distributieketen kunnen verminderen.

Ze hebben zich gefocust op de displays die door de meeste merkfabrikanten gebruikt worden om hun producten te promoten in de verschillende grootwarenhuizen. Deze displays, meestal gemaakt uit karton, zijn niet gestandaardiseerd. Vandaar dat zij na eenmalig gebruik meestal weggegooid en zelden gerecycleerd worden.

Het team van Pure Value heeft een display – PROTEUS genaamd - op punt gezet, plooibaar en telescopisch, vervaardigd uit aluminium en plastiek en dat ook uitgerust kan worden met wieltjes en elektronische sensoren. ZIE VIDEO ONDERAAN DIT ARTIKEL.

Het trio werd hiervoor beloond door Fost Plus en Val-I-Pac, twee Belgische VZW’s die ophaling en recyclage organiseren van huishoudelijk en industrieel verpakkingsafval. Pure Value heeft de Greener Packaging Award gewonnen in de categorie “Industriële verpakkingen”. Een prijs die hen meteen op dezelfde hoogte plaatst als cosmeticareus l’Oréal die de eerste prijs wegkaapte in de categorie “Huishoudelijke verpakkingen” !

Er komt een kartonnen bekleding rond de display waarop het merk en productinfo kan gedrukt worden. “Het aandeel karton werd teruggebracht van 100 % naar 15 %”, legt Sandy Defauw uit. “De sensoren laten toe gegevens te registreren gaande van gewicht, temperatuur, evenals de plaats van het display in het magazijn en de schokken die het display eventueel ondergaan heeft. Door het onderdeel “communicatie” te vervangen, kan het model zo vaak men wil opnieuw gebruikt worden. Op het einde van de cyclus is het plastiek en het aluminium volledig recycleerbaar.”

Kortom, elke fabrikant en elke distributeur kan dezelfde display eindeloos opnieuw gebruiken binnen hun net.

De start-up heeft contact opgenomen met de grote distributeurs en de belangrijkste fabrikanten, actief op de BENELUX markt, teneinde hen te overhalen over te stappen op PROTEUS. Enkele reuzen hebben gevolg gegeven aan hun oproep : AB InBev, Coca-Cola, Kraft Heinz, Mars, Panasonic en Procter & Gamble; alsook de distributeurs Carrefour, Delhaize, Colruyt, Spar, Jumbo …

Meer info : Sandy Defauw – www.purevalue.besandy@purevalue.be - 0472/682.730

 

 

proteus_smart_display_1080